خواص سنگ مروارید سنگ ماه تولد خرداد

همه چیز درباره ی مروارید

مروارید را اگر بخواهیم درست نگاه کنیم، به نوعی عجیب ترین گوهری ست که انسان به دست آورده است و به دلیل کمیاب بودن و نادر بودن، سخت به دست آمدن و البته شکل و ظاهر بی نقص و جلای رنگین کمانی آن، از دیرباز مورد توجه افراد سطح بالای جامعه بوده است به طوری که جزو جواهرات سلطنتی محسوب شده و تاجران مروارید دارای ارج و قرب زیادی بودند زیرا مروارید را در دل هر صدفی نمی توان یافت و پیدا کردن آن، نیاز به تجربه ی زیادی دارد.

مروارید در مبحث سنگهای ماه تولد نیز جایگاه ویژه ای دارد و سنگ مخصوص متولدین خرداد ماه است، اما نکته ی قابل توجه این است که مروارید، سنگ نیست! ولی فرزند طبیعت است و به دلیل ساختار خاص خود در رده ی سنگهای با انرژی خاص قرار گرفته است.

غواصی برای صید مروارید نیاز به تبحر خاصی دارد، زیرا این گوهر ارزشمند در دل عمیق ترین آب های اقیانوس تشکیل می شود. در گذشته های دور و زمان پادشاهان قدیم، گروهی از دلالان جواهر، افراد را برای صید مروارید تربیت می کردند. مرواریدهای آب شیرین با مرواریدهای آب شور تفاوت دارند و رنگبندی مرواریدها شامل رنگهای سفید، شرابی، نیلی و خاکستری است که بسته به محیط زندگی نرم تن داخل صدف و مواد موجود در آب محل زندگی او، رنگ ترشحاتش نیز متفاوت می باشد.

در واقع مروارید در درون بدن نرم تنان دو کفه ای مانند صدف ها (براکیوپودها) ایجاد می شود، زمانی که جسمی خارجی وارد صدف می شود، ﺻﺪف ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر دﻓﻊ آن، شروع به ترشح موادی می کند که دور جسم خارجی را می گیرد، در طی زمان و سخت شدن این لایه ی ترشحی، جسم خارجی در مرکز قرار گرفته و به شکل نهایی حاصل از سخت شدن مواد، مروارید گفته می شود.


این اشکال گرانقیمت بدون دخالت انسان و به صورت کاملا طبیعی رشد می کنند. متاسفانه در سال های اخیر به دلیل آلودگی آب اقیانوس ها و صید بیش از حد صدف ها، مرواریدهای طبیعی بسیار کمیاب شده و بیشتر مرواریدهای موجود در بازار از نوع مروارید پرورشی هستند. که با قرار دادن جسم خارجی به صورت عمدی در دل صدف، او را وادار به ساخت مروارید می کنند.

فواید مروارید

فواید پودر مروارید تقریبا در تمامی تمدن های کهن شناخته شده است.استفاده از این سنگ های قیمتی در چین چه به عنوان دارو و چه به عنوان یک وسیله زینتی، حداقل به سال 320 میلادی باز می‎ گردد، که در آن زمان امپراطور ها و اشخاص سلطنتی به این سنگ علاقه مند بودند.

با توجه به اطلاعات ذکر شده در کتاب های پزشکی سلسله مینگ از این ماده برای تحریک رشد و بهبود پوست جدید، از بین رفتن سموم و آسیب های ناشی از آفتاب و لکه ها استفاده می ‎شده است. در هند نیز از پودر مروارید در داروهای آیوروداک به منظور افزایش سلامت و قدرت عمومی بدن استفاده می ‎شده و غالبا آن را معجون عشق می ‎دانستند . در قرون وسطی در اروپا این ماده با خواص درمانی فراوانی شناخته می ‎شده است. آلمانی ها و انگلیسی ها در قرن هفدهم ادعا داشتند که مروارید در طیف های گسترده روحی و جسمی داری خاصیت اثر بخشی است و دانشمند مشهور و فیلسوف فرانسیس بیکن آن را به عنوان ابزاری برای طولانی کردن عمر می ‎دانسته است

یکی از مشهور ترین فواید سلامتی پودر مروارید، خاصیت آرامش بخش آن است. این ماده به منظور تسکین استرس و عصبانیت، بهبود خلق و خو و برطرف کردن مشکلات خواب مورد استفاده قرار می ‎گیرد. گذشته از تاثیرات آرام بخش کلسیم در بدن، مطالعات حاکی از آن است که استفاده از مروارید به عنوان زینت سطح گابا در مغز و بدن را افزایش می ‎دهد. گابا یک انتقال دهنده عصبی آرام بخش است که معمولا افراد مضطرب از کمبود آن رنج می ‎برند. محققان همچنین دریافتند که پودر مروارید باعث افزایش تولید هورمون سروتونین در حیوانات و انسان ها نیز خواهد شد. چینی ها از این ماده در داروهای آیورودا بهره می گیرند.

چینی ها بر این باورند که مروارید، نیروی “شن”، که یکی از سه گنج با ارزش انرژی است که انسان ها در بدن خود از آن بهره مند هستند را تقویت می‎ کند. شن به معنای روح یا خدا است و اعتقاد بر این است که این انرژی، ذهن، احساسات و ارتباط با دنیای معنوی را تقویت می ‎کند. فارغ از این اعتقادِ مردمان چین، افرادی که از مروارید استفاده می کنند نیز، حتما متوجه حس آرامش عمیقی که این سنگ قیمتی ایجاد می ‎کند شده اند.

بنابراین، مروارید به تقویت روحیه و ظرفیت معنوی انسان کمک می ‎کند. از منظر تاریخ نیز، مروارید سمبل خلوص، معصومیت و ایمان بوده است. همچنین به تکامل شخصیت کمک کرده و با گشودن ذهن، مجرای بازی برای خرد و راهنمایی معنوی فراهم می‌کند

برخی از خواص درمانی و معنوی مروارید

  • بهبود بیماری های مربوط به دستگاه مجاری ادرار و کلیه
  • درمان خارش ، جوش، کورک و حساسیت پوستی
  • درمان استفراغ و بوی بد دهان
  • افزایش خوش شانسی
  • افزایش صبر و و قدرت اراده
  • دور کردن حس غم و اندوه
  • تقویت کننده نیروی معنوی
  • افزایش طول عمر و سلامت کلی بدن
  • ایجاد حس آرامش
  • تسکین استرس، بهبود خلق و خو و برطرف کردن مشکلات خواب
  • جذب انرژی مثبت و دفع انرژی های منفی
  • تقویت حافظه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *