سنگهای شفا بخش : علم یا خرافه؟

  • تاریخچه ی درمان با سنگ ها
    • آیا سنگ های واقعا دارای انرژی هستند؟!
    • آیا انرژی درمانی بخشی از علم درمان محسوب می شود؟!
  • مبحث سنگ درمانی یا انرژی درمانی با استفاده از قدرت سنگ ها، موضوع جدیدی نیست و بنابر منابع، در حدود 6 هزار سال قدمت دارد.
    قدیمی ترین و باارزش ترین اسناد معتبر این حوزه، کتاب الجماهر في الجواهر تالیف ابوریحان بیرونی و رساله تنسوخ نامه ایلخانی تالیف خواجه نصیر الدین طوسی می باشد. همچنین فیلسوف بزرگ یونان، ارسطو نیز در مورد سنگ‌ها صحبت کرده است. هم چنین یکی از کتاب‌های معروف قرون وسطی کتاب فیزیکا است که در مورد خواص سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی مطالبی را ارائه کرده است

قدیمی ترین گزارش ها در مورد خواص درمانی گوهرها، به هزاره چهار پیش از میلاد باز می گردد. چنین به نظر می رسد که کتیبه های سومری و متون علوم ودایی مربوط به هند باستان، کهن ترین آثار برجا مانده از این دانش قدیمی باشند.
در طب سنتی هند (آیورودا)، دستورات دقیقی در مورد تهیه پودر، خمیر و الگزیر ( مخلوط حاوی الکل) با سنگ های شفا بخش وجود دارد. متون و دستورات این طب تا به امروز حفظ شده و توسط پزشکان در سراسر دنیا و به خصوص در آمریکا، اروپا و هند به کار گرفته می شود.

در تمدن‌های باستانی مردم اعتقاد داشتند که سنگ‌ها دارای خاصیت ماورایی هستند و در نبردها، سفرها و حتی مرگ از سنگ‌ها استفاده می‌کردند. مثلا مصریان اعتقاد داشتند که سنگ لاجورد در سفر پس از مرگ راهنمای مردگان خواهد بود و چینی ها چنین اعتقادی را در مورد سنگ یشم داشتند. در ایران، سربازان دسته های خنجرهای خود را از سنگ یشم می تراشیدند و اعتقاد داشتند که این سنگ محافظ آن ها در جنگ و ارمغان آورنده ی پیروزی خواهد بود.

در چین باستان درمانگران از خواص ارتعاشی سنگ ها آگاه بوده اند. کتاب امپراطور زرد (حدود پنج هزار سال قبل) که توسط “چی یو” نگاشته و گردآوری شده دارای توضیحات فراوانی در مورد گوهر ها و تاثیر آنها بر بدن انسان است. امروزه نیز کشور چین یکی از بزرگترین عرضه کنندگان گوهر ها و سنگ های شفا بخش در سراسر دنیا است.

در قرون وسطی، اهمیت استفاده از سنگ‌ها در درمان‌های جادویی و تعویض انرژی به افزایش رسید. در دوران رنسانس، مفهوم “لیتوتراپی” به معنای درمان با سنگ، بازتولید شد و این علم به نوعی دوباره احیا شد.


در اواخر قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم، جوانب مختلف سنگ درمانی به تدریج وارد جوامع مدرن شدند. با افزایش توجه به فلسفه‌های شرقی و تحقیقات در زمینه انرژی و فیزیک، این هنر به عنوان یک رویکرد هماهنگ برای تعادل جسم و روح مورد توجه قرار گرفت، به طوری که در دهه‌ های اخیر، سنگ درمانی به عنوان یک روش تکمیلی و آموزشی در حوزه بهبودی سلامت مورد توجه قرار گرفته است. تحقیقات علمی بیشتری در زمینه اثرات فیزیکی و روانی سنگ‌ها انجام شده و این روش به عنوان یک گزینه مکمل جذاب برای بهبودی و تعادل فردی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


تاریخچه سنگ درمانی، نشان‌دهنده پیوند عمیق انسان با این هنر درمانی است که از گذشته تا به امروز، به عنوان یک راهبرد طبیعی و موثر در بهبود ابعاد مختلف انسان مطرح بوده و البته به عنوان یک میراث باستانی پیچیده در فرهنگی با ارزش، به دوران‌ های جدید منتقل شده است.

البته باید بدانید که مبحث سنگ درمانی فقط مختص کشورهای کهن یا علوم باستانی و فرهنگ شرق نیست، بلکه امروزه در سطح جهانی به این موضوع پرداخته می شود، به طوری که سایت فوربس، یکی از مهم ترین مراجع مقالات علمی و مدیریتی روز دنیا، در جدیدترین مقاله ی خود در ژانویه ی 2024، به مبحث کریستال های شفابخش پرداخته است که در ادامه، این مقاله را به صورت کامل و اختصاصی برای شما عزیزان ترجمه کرده ام:

محبوبیت باورهای عصر جدید، یوگا، تمرکز حواس و طب جایگزین در سال‌های اخیر باعث افزایش علاقه به درمان با استفاده از کریستال های طبیعی شده است. از بطری‌های آب دم‌ شده (یعنی آب های حاوی عصاره ی سنگ ها) و عطر گرفته تا گردن‌بند‌های شفابخش سنگ‌های قیمتی، درمان پوست صورت و ماساژ بدن، به نظر می رسد که هیچ محدودیتی در کاربرد کریستال ها وجود ندارد.

اگرچه درمان به وسیله ی بلورهای معدنی، هنوز به عنوان یک شبه علم در نظر گرفته می شود، برخی منابع تخمین می زنند که این علم در حدود 6000 سال پیش در سومریان باستانی بین النهرین وجود داشته است. 

میزان اطلاعات در دسترس عموم در مورد داروهای جایگزین مانند سنگهای شفابخش نیز همچنان در حال افزایش است. با این حال، هیچ مطالعه بررسی شده ای وجود ندارد که اثربخشی درمان کریستال را اثبات کند. هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد کریستال ها مضر هستند، تا زمانی که درمان های سنتی نادیده گرفته شوند. (به عنوان مثال، کریستال ها جایگزین داروهای تجویزی، درمان سرطان یا درمان سلامت روان نیستند.)

مفهوم کریستال ها (سنگ ها) ی شفا بخش:

کریستال ها در واقع سنگ های طبیعی با ویژگی های فیزیکی مانند تشکیل یا ترتیب خاص اتم ها هستند که بر شکست نور، بار الکتریکی و غیره تاثیر می گذارند. درمان به وسیله ی  کریستال به معنای تأثیر این ویژگی ها بر ارتعاش، بار الکتریکی و عملکرد بدن انسان بنا نهاده شده است. جنل کیم، دکتر طب چینی و بنیانگذار و فرمول‌دهنده آزمایشگاه‌های سلامتی JBK، توضیح می‌دهد: «این ارتعاشات و فرکانس‌ها را می‌توان به‌عنوان QI یا انرژی حیاتی که هر موجود زنده را تشکیل می‌دهد، درک کرد.

نحوه ی عملکرد سنگهای شفا بخش:

اعتقاد بر این است که درمان از طریق کریستال ها به دو صورت ممکن بر فرد تأثیر می گذارد: از طریق ارتعاش و از طریق طرز فکر.

درمان از طریق ارتعاش:

در دهه 1970، مارسل ووگل، محقق IBM، اصطلاح “پزشکی ارتعاشی” را ابداع کرد، با اشاره بر این باور که درمان کریستالی، ارتعاش مولکول‌های بدن را تغییر می‌دهد تا با انرژی ارتعاشی هر کریستالی که استفاده می‌شود مطابقت داشته باشد. دکتر کیم می‌گوید: کریستال‌ها دارای طول موجی مشابه با بدن انسان هستند، به این معنی که با صدایی مشابه انسان می‌لرزند و می‌توانند فرآیندهای طبیعی بدن را بهبود بخشند.

الکساندرا ترویسان، متخصص کایروپراکتیک کل نگر مستقر در لس آنجلس، بیشتر توضیح می‌دهد: «به عنوان انسان، ما توانایی عمل در این مقیاس انرژی را داریم، چه صعودی یا نزولی. عشق و شور و شوق را در بالا و ترس و نفرت را در پایین ترازوی انرژی بیندیشید. کریستال‌های شفابخش معمولاً یک یا چند فرکانس را در انتهای بالایی مقیاس انرژی (عشق، وضوح یا امید) نگه می‌دارند و یا انرژی را از پایین مقیاس انرژی (خشم، حسادت یا ناامیدی) دفع می‌کنند.»

درمان از طریق ذهن:

کریستال های شفابخش همچنین می توانند قدرت ذهن را به گونه ای مهار کنند که شاید حتی قوی تر از بهبود انرژی ارتعاشی باشد. در طول تاریخ، شاعران و رهبران دینی، بلورهای معدنی را نمادی از پاکی، لذت، ایمان و کمال می دانستند. آنها از سنگهایی بلوری که در تمامیت خالص خود می درخشند، به عنوان منبع الهام، فداکاری و خلاقیت استفاده می کردند.

محققان دانشگاه استنفورد توافق دارند که طرز فکر، نقش مهمی در سلامتی و درمان دارد. پزشکان بر این باورند که طرز فکر مبتنی بر نیت درمان کریستال – مانند آنچه در مدیتیشن ذهن آگاهی پرورش داده می شود – می تواند به ایمنی، تمرکز، پردازش هیجانی، کاهش استرس و تنظیم سیستم عصبی کمک کند.

چگونه از سنگ های شفا بخش استفاده کنیم؟!

راه های مختلفی برای استفاده از انرژی سنگ ها وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

 

مدیتیشن:

در زمان مراقبه و مدیتیشن، در دست گرفتن یا خیره شدن به کریستالی که بیانگر یک مانترا، احساس یا قصد است، یک راه ساده و موثر برای سر و سامان دادن به حالتی است که ذهن سرگردان است. ترویسان می گوید: «در سطح عملی تر، آنها به عنوان یک ابزار زمینی عمل می کنند.

 

پوشیدن (استفاده به عنوان زینت و زیورآلات):

بسیاری از افرادی که در زمینه ی کریستال‌ها فعالیت می کنند، توصیه می‌کنند که کریستال‌ها را روی پوست یا لباس‌هایتان بپوشید تا از نظریه پزشکی ارتعاشی بیشترین بهره را ببرید. برای مثال، ترویسان کریستال‌ها را روی بدن مشتری‌اش قرار می‌دهد – روی یک چاکرا، یا مرکز انرژی- در حالی که با آنها کار می‌کند.

 

دکوری:

شانیس اسپرویل، متخصص کل نگر و بنیانگذار L.A.S.S پیشنهاد می کند کریستال ها را به دکوراسیون خانه خود اضافه کنید تا “فنگ شویی سالم را در خانه خود حفظ کنید.”

 

درمان های اسپا و تندرستی:

بسیاری از پزشکان کلی نگر از کریستال ها در صورت، ماساژ و حتی تنظیمات کایروپراکتیک استفاده می کنند.

Ajeno Gallery

مزایای استفاده از سنگهای شفا بخش، پشتیبانی شده توسط علم

سوال اینجاست که آیا داده‌ای وجود دارد که نشان دهد کریستال‌ها دارای خواص درمانی یا ترمیمی هستند؟ اگر کمی عمیق تر نگاه کنید، کسانی که به این موضوع شک دارند، ممکن است یک یا دو شگفتی پیدا کنند.

اثر دارونما (پلاسبو) موثرترین و قابل شناسایی ترین نتیجه درمان سنگها است. این اثر که اغلب به دلیل توانایی آن در محو کردن نتایج تحقیقات علمی، مورد توجه کافی قرار نگرفته است، ابزار قدرتمندی در هنگام کار در زمینه های پزشکی و سلامتی است. این باور که در حال شفا دادن هستید، چه از نظر جسمی و چه از نظر احساسی، به طرز نزدیکی با طرز فکر شما (درمانگر) و بیمار مرتبط است.

علیرغم فقدان مطالعات بررسی شده برای حمایت از درمان کریستال، این عمل دارای اهمیت تاریخی و فرهنگی غیرقابل انکاری است. دکتر کیم می گوید: “به عنوان یک دکتر نسل نهم طب سوزنی و طب چینی، تخصص من ریشه در اصول qi، اتصال و طول موج جهان و ذهن و بدن انسان دارد. این دانش قرن‌هاست که در نسل من از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.»

 

اثر پیزوالکتریک یک اصل علمی است که تا حدی برای توضیح پزشکی «ارتعاش» استفاده می شود. اثر پیزوالکتریک کریستال های سنگی را قادر می سازد تا فشار مکانیکی را به شکل دیگری از انرژی مانند نور، الکتریسیته یا صدا تبدیل کرده و سپس آن را تقویت کنند. این فناوری در بسیاری از مواد مانند ریزتراشه ها و باتری ها استفاده می شود. در درمان با سنگهای شفا بخش، این مفهوم به کار می رود و قدرت انرژی های موجود در بدن یا محیط اطراف فرد را افزایش می دهد.

 

سنگ های شفا بخش محبوب

مجموعه وسیعی از کریستال‌ها و سنگ‌ها وجود دارد که گفته می‌شود فواید مختلف یا خواص خاصی دارند. در اینجا برخی از رایج ترین و محبوب ترین گزینه ها آورده شده است:

-کوارتز صورتی (رز کوارتز)

رز کوارتز به عنوان سنگ “عشق بی قید و شرط” شناخته می شود. این سنگ برای پرورش و آشکار کردن عشق از همه نوع استفاده می شود – نه فقط عاشقانه. به گفته دکتر کیم، کوارتز شفاف به عنوان «شفا دهنده اصلی» شناخته می‌شود، زیرا به هماهنگ کردن تمام چاکراهای شما کمک می‌کند و انرژی خود را با سایر کریستال‌ها هماهنگ می‌کند. این می تواند به شما کمک کند تا به حالات بالاتر آگاهی دسترسی پیدا کرده و آن را نشان دهید.

-آمتیست

دکتر کیم می گوید: آمتیست به خلاص شدن از شر اعتیاد و رفتارهای مخرب و همچنین تقویت شهود شما کمک می کند. این سنگ سیگنال های عصبی سرکش را آرام می کند تا حس آرامش را به سیستم عصبی شما بازگرداند.”

-مون استون (سنگ ماه)

سنگ ماه به فرآیند تغییر، الگوها و چرخه های درونی کمک می کند. اعتقاد بر این است که شهود را بهبود می بخشد و به کاربر کمک می کند تا به خرد درونی خود دسترسی پیدا کند.

-ابسیدین (شیشه آتشفشانی)

ابسیدین سیاه مانند یک سپر عمل می کند و از هاله شما در برابر انرژی های منفی محافظت می کند. ماهیت انعکاسی ابسیدین همچنین به عنوان آینه یا صفحه ای عمل می کند تا درس های روحی را نشان دهد، هم چنین ما را مجبور می کند که تمایلات منفی خود را ببینیم.

مراقبت از سنگ های شفابخش

معتقدان به کریستال پیشنهاد می‌کنند که کریستال‌های جدید را از انرژی قدیمی پاک کنید و همچنین به صورت فیزیکی آنها را تمیز کنید. بعلاوه، کریستال ها ممکن است به صورت تشریفاتی و منظم تمیز شوند. یکی از راه های انجام این کار، نور ماه کامل است. ترویسان پیشنهاد می‌کند: «برای کمک به بهره‌وری بیشتر از کریستال‌هایتان، آن‌ها را در شب ماه کامل، بیرون از خانه و زیر نور ماه قرار دهید. این به آن‌ها کمک می‌کند تا انرژی قدیمی‌شان را پاک کنند و دوباره احیا کنند تا بتوانند تمام توان خود را به کار گیرند.»

برای دریافت مشاوره در زمینه ی انتخاب سنگ شفابخش مناسب شما، در تلگرام، واتساپ یا پیام رسان داخلی سروش، به شماره 09337151339 پیام دهید.

– مشاوره با پرداخت حق مشاوره انجام می شود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *