عقیق سبز

سنگ عقیق سبز و خواص آن را بیشتر بشناسید

قرن ها سنگ عقيق به عنوان گوهری گرانبها و سنگی برای استفاده در جواهرات يا مجسمه های هنری کوچک بود. خواص سنگ عقيق سبز نيز از نظر طلسم و جادوگری از جمله مواردی بود که توجه بشر باستان از جمله ايرانيان را به خود جلب می کرد.
نام آن برگرفته از رودخانه آگات(Achates) در شبه جزيره سيسيل ايتاليا است. از بستر اين رودخانه در دوران قديم قلوه سنگ هاي عقيق بدست می آمد. فيلسوف يونانی به نام تئوفراستوس‌ اين گوهر را هنگامی که در قرن چهارم آن را در رودخانه کشف کرد به نام عقيق (Agate) نامگذاری نمود. سنگ عقيق سبز مانند سنگ عقيق قرمز تقريبا کمياب است و بيشتر در لهستان، روسيه، آمريکا، آلمان و آفريقای جنوبی يافت می شود.

به طور رسمی، تراش نگين های جواهری اين سنگ از ابتدای قرن شانزدهم در آلمان آغاز شد. به طوری که امروزه ايدار-اوبراشتاين آلمان از بهترين مراکز کنده کاری اين گوهر در جهان محسوب می شود. 
ارزش سنگ عقيق سبز در قديم بسيار بالا بود، ولی در حال حاضر ارزش آن نسبتا کم شده است. در نگين های سنگ عقيق سبز خالص پديده جالبی که مشاهده می شود اين است که رنگ سبز در مقابل امواج نور خورشيد و در برابر حرارت فاز رنگی اش تغيير می کند ولی به دليل خاصيت سنگ عقيق سبز بعد از سرد شدن و بعد از اين که در کنار رطوبت قرار بگيرد دوباره به حالت اوليه رنگی خود برمی گردد.

سنگ عقيق سبز با پر کردن حفره ای در ميزبان خود ساخته می شود، و در برش عرضی، دارای دوایر متحد المرکز سبز در طیف های تیره و روشن است که رنگ آن به میزان نیکل و آهن موجود در سنگ میزبان یا جریان سیالات عبوری بستگی دارد. در بعضی مواقع اين دواير شکلی مانند چشم می سازند و در بعضی موارد نيز با شکل هاي فانتزی يا منظره هايی زيبا مانند درختان پر از شاخه يافت می شوند که حاصل نفوذ عناصر فلزی سنگین در میان کانی های تشکیل دهنده ی سنگ است.

گالري معروف سه هزار کاسه که ميتراديتس، پادشاه پونتوس آن را جمع آوری کرده است، بيانگر اشتياق گذشتگان به سنگ عقيق سبز و انواع آن می باشد. کاسه های سنگی در زمان پادشاهی بيزانس شهرت فراوان دارند.

در ميان خانواده های پادشاهی رنسانس نیز گردآوری کاسه هایی با جنس سنگ عقیق رواج داشته است. موزه های بسياری در اروپا مانند موزه لوور پاريس نمونه های خارق العاده ای از اين سنگ سبز را در معرض ديد عموم قرار داده اند.

ژئود عقیق سبز

در عهد باستان، اين سنگ سبز، حرز بسيار خوبی بوده و از نظر مصونيت جايگاه بسيار بالایی داشته است. حتی نقل شده از خواص عقيق سبز اين است که باعث رفع تشنگی شده و مانع بروز تب می گردد.
افسانه هایی وجود دارد که بيانگر استفاده از سنگ عقيق سبز و ديگر انواع آن برای تغيير جهت طوفان می باشد.
قبايل و ملل کهن از ديرباز سنگ عقيق سبز خزه ای يا همان عقيق سبز را سنگ مقدس و حقيقت‌گو می دانستند، آن را از خود دور نمی کردند و معتقد بودند چنانچه کسی در حضور اين سنگ قرار گيرد، زبانش را جز به حقيقت نمی گشايد.
آنها اعتقاد داشتند حمل اين سنگ به هنگام باغبانی، موجب افزايش حاصلخيزی می شود و انسان را در برابر نيروها و افکار بد حفاظت می نمايد. اما گذشته از اينها در نگاه و باور عامه، عقيق سبز به عنوان گوهری درمانگر، جايگاه والایی دارد.

عقیق سبز

خواص سنگ عقیق سبز:

  • در روح و روان انسان آرامش ايجاد می کند.
  •  باعث برآورده شدن حاجات می شود.
  • انسان را از بلايا ايمن می کند.
  • بي نياز ساختن انسان از غير خدا
  • وسعت و افزایش رزق مادی و معنوی
  • افزايش اعتماد به نفس و بالا بردن ايمنی بدن
  • متعادل کردن قند خون در افراد ديابتی
  • ايجاد آرامش در افراد و دفع انرژی های منفی
  • دردهای احساسی را می کاهدو حسادت، پرخاشگری، سازش ناپذيری، خودخواهی و رنج را به عواطف مثبت تبديل می کند.
  • ارتباط با چاکرای قلب و پاکسازی آن 
  • اين سنگ با تحريک کبد به خارج کردن سموم از بدن کمک می کند
  • خواب شب را آرام و شيرين می سازد
  • مفيد جهت دوران بارداری و رشد جنين
  • هدايتگر صاحب آن به سوی گنج‌ های پنهان 
نحوه ی نگهداری و شارژ سنگ عقيق سبز

برای شارژ و تقويت خواص سنگ عقيق سبز کافی است آن را 2 ساعت در آب زلال قرار دهيد و بعد به اندازه 3 دقيقه و نه بيشتر زيرتابش مستقيم نور آفتاب بگذاريد. اگر از عقيق به‌ خوبی محافظت کنيد می توانيد مطمئن باشيد که موقع فروش ارزش آن کم نمی شود.
نمک طبيعی را در آب حل كنيد و سنگ را 15 دقيقه داخل آن قرار دهيد. سپس سنگ را با آب خالی بشوييد. حتما محلول آب نمک را بعد از پاكسازی دور بريزيد.
اگر آب نمک موجود نبود، كافيست آن را چند لحظه زير آب جاری بگيرید، سپس با دستمال تميز و لطيف آن را خشک نماييد.

سنگ عقيق سبز خود را هفته ای يكبار پاكسازی نماييد و همچنين پس از هربار استفاده ی درمانی نيز آن را پاكسازی كنيد .

اگر سنگی را تازه تهيه نموده ايد، قبل از استفاده حتما آن را پاكسازی نماييد. اگر دوستی به علت كنجكاوی يا استفاده، سنگ شما را در دست گرفت، حتما قبل از استفاده مجدد، آن را پاكسازی نماييد.

عقيق به‌دليل بافت کوارتزی خود حساس نيست، يعنی موقع شست‌ و شوی معمولی ظرف يا استحمام می تواند همراه شما باشد. با اين حال بهتر است سنگ عقيق را کمتر در معرض مواد شوينده، تغييرات دمايی و ضربه قرار دهيد.

فراموش نکنید که سنگ ها دوستان خوبی برای ما هستند،‌ به سنگ عقيق سبز خود احترام بگذاريد و به دقت از آن نگهداری کنيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *