خواص درمانی آمتیست سنگ آماتیس سنگ آمیتیست

خواص درمانی، معانی و کاربردهای آمتیست

این مقاله به صورت تخصصی و انحصاری، از سایت www.crystalvaults.com ترجمه شده است و به صورت اختصاصی در مجله ی گوهرشناسی سایت عاج نو قرار گرفته است.

 

در یک نگاه سریع و کلی به سنگ آمتیست، نام این گوهر با تلفظ صحیح آمِتیست، رنگ بنفش ارغوانی، تاثیر مستقیم بر چاکرای تاج (چاکرای هفتم، بالای سر، اصلی ترین چاکرا در ارتباط با ماورا و ذات خویش- مترجم)، و تاثیراتی مانند خلاقیت • سلامتی • شفا • مدیتیشن • معنویت یکی از محبوب ترین سنگ های قیمتی- نیمه قیمتی جهان محسوب می شود.

 

آمتیست در طول اعصار به دلیل زیبایی خیره کننده و قدرت افسانه ای خود برای تحریک و تسکین ذهن و احساسات بسیار مورد احترام بوده است. این سنگ در طبقه‌بندی‌های امروزی یک سنگ نیمه قیمتی است، اما از نظر تمدن های قدیم‌«گوهر آتش» نام گذاری شده و سنگی گران‌بها و حتی در مقاطعی از تاریخ، به اندازه یک الماس ارزش داشته است.

آمیتیست همیشه با ماه فوریه (بهمن ماه) مرتبط بوده است، ماهی که رومیان به نپتون، خدای آب خود اختصاص دادند. بنابراین، جای تعجب نیست که آمتیست سنگ ماه تولد بهمن ماه (فوریه) شمرده شده است. این سنگ نماد ولنتاین و عشق و وفاداری است و به عنوان سنگ اسقف نشان دهنده منزلت کلیسایی نیز می باشد. حامل انرژی آتش و اشتیاق، خلاقیت و معنویت است، اما در عین حال منطق اعتدال و متانت را نیز دارد

آمتیست در تمام حالات خود، چه به صورت ژئود، چه به صورت سنگ تراش خورده، جذابیت و انرژی خود را حفظ می کند.

این سنگ در واقع نوعی کوارتز بنفش است که در بساری از نقاط جهان با درصد ناخالصی مختلف و در نتیجه ی طیف رنگی بنفش کمرنگ تا پررنگ یافت می شود.

وجود منگنز در کوارتز شفاف باعث تولید آمتیست می شود، در حالی که مقادیر اضافی آهن رنگ بنفش را تغییر می دهد. رنگ آن از بنفش قرمز کم رنگ تا بنفش عمیق متغیر است و ممکن است شفاف یا مات باشد. علاوه بر این، گاهی اوقات با کوارتز سفید به عنوان آمتیست شورون، که در ترکیب با کاکوکسنیت یافت می شود، با سیترین به عنوان آمترین مخلوط می شود، یا در موارد نادر، با گوتیت “روتیل” را تشکیل می دهد.

 

 

یکی از مزایای شفابخش آمتیست، توانایی آن در گسترش ذهن بالاتر است که خلاقیت و اشتیاق فرد را نیز افزایش می دهد.

خواص سنگ آمتیست، معنی آمتیست

نام آمتیست از کلمه یونانی améthystos (αμέθυστος) به معنای “مست نشده” گرفته شده است و از یک افسانه باستانی آمده است. باکوس خدای شراب که به خاطر توهینی عصبانی بود و مصمم به انتقام گرفتن از خود بود، مقرر کرد اولین کسی که باید ملاقات کند توسط ببرهایش بلعیده شود.

این فرد، دوشیزه ای زیبا به نام آمتیست بود که در راه عبادت در زیارتگاه دیانا بود. با ظهور جانوران وحشی، او به دنبال محافظت از الهه بود و با تبدیل شدن به کریستالی شفاف و سفید نجات یافت. باکوس که از ظلم خود پشیمان شده بود، آب انگور خود را به عنوان پیشکش روی سنگ ریخت. و رنگ کریستال سفید آمتیست، به بنفش زیبای شراب تغییر پیدا کرد.

 
در طول تاریخ، فضیلت خاص آمیتیست جلوگیری از مستی و زیاده روی بوده است. یونانیان و رومیان باستان به طور معمول جام‌های خود را با آمتیست تزئین می کردند و معتقد بودند که شراب نوشیدنی از فنجان آمتیست منجر به مستی نمی‌شود. آنها همچنین بر این باور بودند که آمتیستی که بر روی بدن، به ویژه بر روی ناف قرار گیرد، نه تنها برای بی‌اشتهایی، بلکه برای جلوگیری از هیجان و رفتارهای هیجانی منفی نیز کاربرد ویژه ای دارد.
 

جایگاه آمتیست در تفکرات معنوی و مذهبی نیز، خاص و ویژه بوده است به طوری که اسقف های کاتولیک نیز حلقه های انگشتری تراشیده شده از آمتیست را به دست می کردند تا از غرق شدن و خلسه های عمیق عرفانی جلوگیری کرده و  در اندیشه معنوی مستقر باقی بمانند.

 

آمتیست را به نوعی، پیوند دهنده ی روح با ذات و خالق می دانند.

 
خواص آمتیست

بر اساس برخی از گزارش‌های تاریخی در مورد خواص شفابخشی آمتیست، به توانایی آن در کنترل افکار شیطانی، افزایش هوش و زیرک کردن مردان در امور تجاری اشاره شده است. برای مسافران، آن را به عنوان محافظت در برابر خیانت و حملات غافلگیرانه می پوشیدند. همچنین سربازان را از آسیب دور نگه می داشت و آنها را بر دشمنان خود پیروز می کرد. به شکارچیان در گرفتن جانوران وحشی و پرندگان کمک کرده و از طرف دیگر، سنگ روانی قدرتمندی برای محافظت در برابر جادوگری و جادوی سیاه در نظر گرفته می شد. مانند سایر سنگ های سلطنتی، از صاحب خود در برابر بیماری و عفونت نیز محافظت می کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *